Veel gestelde vragen Vesta

TERUG

  • Hoe registreer je telefoongesprekken naar gebruikers en ook naar niet gebruikers?
  • 1. Indien je telefonische gesprekken doet met cliënten hoor je dit als prestatie op dossier van de cliënt te zetten
    Je houdt bij hoeveel minuten je belt naar een cliënt; doe je tweewekelijks 15 minuten, kan je op maandbasis een prestatie van een half uur doorsturen. Het agentschap vulde  nog het volgende aan: "Als de individuele registratie van telefonische contacten niet haalbaar is voor een dienst, kunnen die prestaties eventueel ook gekoppeld worden aan een dossier op naam van de verzorgende (zie 2.). Belangrijkste is dat de prestaties in Vesta komen.

    2. Indien je telefonische gesprekken doet met bewoners van de gemeente (geen cliënt van de DGZ) bijvoorbeeld ikv het bereiken van vereenzaamde mensen,…moet je deze registreren op dossier op naam van de medewerker. Je maakt een ‘leeg dossier’ aan op naam van de medewerker: gebruikersbijdrage=0, géén BELscore. Indien het doorsturen van gebruikersbijdrage 0 niet evident is mag je ook gebruikersbijdrage = 0.5 doorsturen, het Agentschap heeft bevestigd dat zij deze eruit filteren/gelijkstellen aan bijdrage = 0 (dit heeft geen invloed op subsidies)       In dit geval tel je de minuten op dat je hebt gebeld naar verschillende mensen en verstuur je deze tijd door als prestatie. Deze laatste werkwijze geldt ook voor verzorgenden die mondmaskers helpen naaien, ingezet worden in WZC.

    Op onze vraag naar vereenvoudiging van deze registratie antwoordde het agentschap dat het doorsturen van de geleverde prestaties naar Vesta essentieel is. "Wij kunnen deze gegevens niet aanpassen in Vesta op basis van apart aangeleverde lijsten. Binnen de compensatie die we zullen voorzien voor minder prestaties zullen we, zoals gezegd, de cijfers in Vesta van 2020 afzetten ten opzichte van 2019, maar daarbij kunnen we alleen de vergelijking maken tussen de prestaties van 2019 en van 2020 die naar Vesta doorgestuurd werden. Bovendien zullen de prestaties die doorgestuurd worden naar Vesta voor 2020, gebruikt worden voor de berekening van de voorschotten voor 2021 (als er veel minder prestaties zijn voor 2020, zal dat leiden tot lagere voorschotten in 2021, en een hoger saldo in 2022)."
     

  • Kunnen we in Vesta niet-gepresteerde uren ingeven?
  • Er is in Vesta geen code voor niet-uitgevoerde prestaties.  Die kunnen dus niet doorgestuurd worden naar Vesta.  Op welke manier diensten niet-uitgevoerde prestaties (door quarantaine van de medewerker of annulatie door de gebruiker) kunnen registreren in hun toepassing, zal afhangen van het softwarepakket dat ze gebruiken.  Dat vraag je best na bij je softwareleverancier.
     
  • Kunnen we het geven van uitleg over het gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen beschouwen als bijscholing?
    Als verzorgende personeelsleden uitleg krijgen over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, dan mogen die prestaties uiteraard als bijscholing doorgestuurd worden naar Vesta. 
     
  •  
  • Kan men maatschappelijk werkers registreren binnen Vesta voor de telefoongesprekken?

    Het bellen naar gebruikers behoort tot het reguliere takenpakket van een maatschappelijk werker. Enkel de geprekken met gebruikers die door verzorgenden zijn gebeurd, kan je invoegen in Vesta. Heb je verzorgenden ter beschikking, laat je hen beter bellen naar de gebruikers aangezien die uren wel in te voegen zijn in Vesta.

  •  
  • Uitstel DEADLINES VESTA: De diensten voor gezinszorg en de diensten voor logistieke hulp hebben normaal gezien tijd tot 30 april 2020 om de gegevens van het tweede semester van 2019 door te sturen naar Vesta. De deadline kan verplaatst worden naar 31 mei 2020.  De diensten die van die mogelijkheid gebruik willen maken, moeten dat uiterlijk op donderdag 23 april 2020 melden aan de helpdesk van Vesta.  De helpdesk zal vervolgens de nodige aanpassingen doen, waardoor de definitieve afsluitingsdatum in Vesta voor de aanvragende dienst met één maand uitgesteld wordt.
  •