Essentiële zorg

TERUG

 

De coronapandemie en de noodzakelijke maatregelen, zorgen voor uitzonderlijke tijden. Uitgangspunt is dat de gezinszorg verder wordt verzekerd overeenkomstig de zorg- en ondersteuningsdoelstellingen. De huidige crisis houdt echter het risico van schaarste aan zorgaanbod in. Hoe bepaal je welke zorg je bij wie blijft aanbieden en welke niet? Mag je als dienst gezinszorg bepaalde zorg weigeren? Deze nota wil bij afweging een hulpmiddel zijn.

In afstemming met Zorggezind stelden we enkele richtlijnen op. Deze bezorgden we aan het Agentschap om mee te nemen in hun officiële communicatie:

De regelgeving (Art.23, bijlage 2, BVR 28/06/2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruiker) stelt dat een dienst voor gezinszorg de zorg en ondersteuning continu moet verlenen en de werking van de dienst continu moet organiseren. De gebruiker moet op de hoogte worden gebracht van eventuele hiaten in de zorg en ondersteuning.

In de richtlijnen voor thuiszorg van het Agentschap lezen we het volgende:

  • (NIEUW) Gezinszorg wordt verder verzekerd. De zorg- en ondersteuningsvragen worden geprioriteerd binnen het beschikbare aanbod. Hierbij wordt rekening gehouden met het geheel van de zorg- en ondersteuningscontext. Bij prioritering wordt niet noodzakelijke hulp uitgesteld. Als hulpmiddel is een nota aangaande het afwegen van essentiële zorg opgesteld.
  • Maak een prioritering van meest (mogen geen moment onderbroken worden) naar minst prioritaire processen (uitstel > 6 weken mogelijk). Bij hoge nood wordt best in overleg getreden met de lokale autoriteiten.  

Motiveer daarom best waarom je kiest voor het tijdelijk stopzetten/verminderen van bepaalde hulpverlening. Hieronder vind je tips/handvaten voor het bepalen van essentiële zorg:

 

 

Welke zorg noodzakelijk of tijdelijk minder noodzakelijk is, hangt af van de zorgtaak in kwestie, van wat de klant en zijn gezinsleden zelf kunnen, van de beschikbaarheid en draagkracht van mantelzorgers en de beschikbaarheid van eventuele professionele zorg- en hulpverleners.

ALGEMENE TIPS

Organiseer/ neem deel aan de lokale initiatieven rond hulp tussen mensen. Bezorg kaartjes aan de inwoners van je gemeente waarop ze kunnen aanduiden waar ze nood aan hebben en/of welke hulp ze kunnen bieden, zie facebook netwerk thuiszorg. Dit kan gaan om praktische hulp maar ook om sociaal contact (ook zorgmijders kunnen nu noden hebben).

Probeer - in de mate dat het mogelijk is - specifieke medewerkers in te zetten bij jonge gezinnen, en andere medewerkers bij gebruikers uit de risicogroep en werk mee aan de cohortezorg  - Verlies kwetsbare mensen niet uit het oog.

(NIEUW) Blijf rekening houden met de algemeen geldende procedures, zoals bijvoorbeeld deze rond MRSA

 

TIPS ALTERNATIEVE HULPVERLENING

- Persoonsverzorging

  • Bijstand bij gebruik geneesmiddelen: herinner de cliënt telefonisch aan te nemen medicatie

- Maaltijden bereiden

  • Bestel voor de cliënt maaltijden aan huis/ maaltijden die horeca-zaken voorzien
  • Doe beroep op buren die voor cliënten willen koken
  • Laat verzorgende / poetshulp maaltijden rondbrengen

- Was & strijk

  • (NIEUW) Strijk kan tijdelijk uitgesteld worden.
  • Laat verzorgende / poetshulp strijken bij voorkeur in een andere kamer bij de gebruiker thuis
  • Breng de strijk naar het strijkatelier.
  • Of stel als organisatie een lokaal ter beschikking om te strijken

- Boodschappen - Vind tips in dit bericht

- Psychosociale en pedagogische ondersteuning

  • Ondersteun gebruik van contacten via sociale media—stertelefoon,
  • Blijf  in contact (telefonisch of per mail) met mensen om indien nodig de noden op te volgen, ook al is de zorg tijdelijk afgebouwd. Een goede opvolging op afstand kan ook voorkomen dat een verzorgende ter plaatse moet gaan. 

 

TERUG NAAR VORIGE PAGINA