Boodschappen

TERUG

 

Door de Corona-crisis zijn diensten gezinszorg genoodzaakt hun werking bij te sturen. Zeker als het gaat over boodschappen doen.

ALGEMENE TIPS

  • Doe geen boodschappen meer samen met de cliënt: winkel alleen en probeer de frequentie van boodschappen laag te houden.
  • Bestel boodschappen online (via collect & go,…) en haal deze op bij de supermarkt.
  • Ga in gesprek met lokale supermarkten/voedingswinkels om aan huis te leveren.
  • Laat buren van de gebruiker of vrijwilligers van de gemeente (jongeren, jeugdbeweging, mensen die niet kunnen werken, …) of van het LDC boodschappen doen.
  • Indien je gemeente werkt met Hoplr: stel de vraag via  het platform.
  • Doe beroep op een boodschappendienst van de gemeente.

 

EEN AANTAL VEEL GESTELDE VRAGEN

 

Niet alle winkels nemen nog cash-geld aan, hoe ga je hier als dienst mee om?

FAQ Agentschap: Op zich kan men blijven betalen met cash geld, maar heel wat grootwarenhuizen aanvaarden momenteel alleen betaling via kaart. Tijdens deze crisissituatie kan hiervan afgeweken worden, tot nader bericht van Zorg en Gezondheid. De diensten moeten in overleg met de gebruiker en de verzorgende bekijken wat in de specifieke situatie de beste oplossing is en hierover concrete afspraken maken. Het is van groot belang dat de drie partijen (dienst, gebruiker, verzorgende) tot een gezamenlijk akkoord komen.  Kiest men er toch voor om met cash geld te betalen, dan is het belangrijk de handhygiëne hierbij goed toe te passen: wassen met water en zeep en indien beschikbaar en bij een (vermoedelijk) besmette patiënt, handontsmetting toepassen. Raak ook uw gezicht niet zonder dat uw handen correct gereinigd zijn.  

 

In Pelt bundelde men alle mogelijkheden, gaande van cash betalen tot een schuldbekentenis. Alle informatie kan je nalezen op onze VVSG-website. In Meise werkt met een gratis boodschapdienst.

Andere manieren van werken waaraan we denken:

  • De verzorgende betaalt de boodschappen met de eigen kaart. Deze kosten geeft de verzorgende in bij zijn werkgever als onkost. De diensten voor gezinszorg kunnen de kost factureren aan de gebruiker.  Indien je dit advies volgt bekijk dan intern of het mogelijk is als dienst de medewerker op korte termijn terug te betalen.
  • Laat één medewerker (bijvoorbeeld de centrumleider van het LDC) boodschappen doen voor kwetsbare gebruikers: o Gebruik de ‘provisiebankkaart’ van het OCMW : zo vermijd je een geldtransactie. Het bedrag wordt later gewoon gefactureerd aan de klant. 
  • Indien de winkel geen cash aanvaardt, probeer aankopen te beperken tot 25 euro:  tot dat bedrag kan je in veel gevallen een bankkaart gebruiken zonder een pincode te moeten ingeven. Was ook dan van zodra mogelijk de handen met water en zeep. Voor aankopen van een hoger bedrag gebruik je de bankkaart met pincode. Noteer de aankopen op het kasblad (voorbeeld kasblad), voeg het kassaticket toe en noteer ook dat je met bancontact hebt betaald. Was ook dan van zodra mogelijk de handen met water en zeep. 

 

Krijgt zorgpersoneel voorrang bij de winkels?

FAQ Agentschap: Er kan een afschrift van de inschrijving van de verzorgende door de diensten uit Vesta gehaald worden.   In elke dienst voor gezinszorg zijn er medewerkers die toegang hebben tot de webtoepassing ‘Vesta’. Op de pagina ‘Inschrijvingen’ van Vesta kunt u het inschrijvingsnummer opzoeken van een verzorgende: vul het INSZ-nummer in (of het inschrijvingsnummer), en klik op ‘Zoek’.  U krijgt dan een pagina te zien, met de persoonsgegevens en het inschrijvingsnummer (inclusief de functie).  U kunt een afdruk maken van die pagina, om aan te tonen dat de persoon in kwestie een inschrijvingsnummer heeft van Zorg en Gezondheid voor de functie van verzorgend personeelslid. Het logo van Zorg en Gezondheid staat vermeld op deze afdruk. 

U kunt de webpagina ook afdrukken als pdf en zo opslaan op uw computer, en dat pdf-document vervolgens mailen naar de verzorgende, zodat die dat document kan afdrukken of tonen op de smartphone. Zie ook de voorbeeldattesten onderaan deze pagina.

Steeds meer supermarkten in ons land bieden spontaan al wel voorrang aan zorgpersoneel:

  • Carrefour geeft voorrang aan ouderen en zorgpersoneel. Die laatste categorie moet op vertoon van zijn professionele badge niet aanschuiven aan de winkels.
  • Bij Delhaize krijgen 65-plussers voorrang tussen 8 en 9 uur. Ziekenhuispersoneel kan de hele dag lang rekenen op een prioritaire toegang, op vertoon van de badge.
  • Ook Lidl geeft voorrang aan zorgpersoneel op vertoon van hun badge, klinkt het daar.

Bijkomend ons advies:

  • Ga in gesprek met de supermarkt en lokale warenhuizen en voorzie zelf een legitimatiebewijs voor het personeel (een standaard attest vind je onderaan dit document). 
  • Vraag je personeel hun werkkledij te dragen tijdens het boodschappen doen (jas met logo van de dienst,…). Hierdoor kunnen ze mogelijk automatisch rekenen op begrip van andere mensen om voorrang te krijgen.

 

 

Voorbeeldattest werkgever
Attest Zorggezind

 

 

PRAKTIJKVOORBEELD

 

In Eeklo werkt men met een badge om medewerkers voorrang te verlenen in warenhuizen.

 

 

 

 

Dit praktijkvoorbeeld kregen we door vanuit Mol.

In Mol bundelen we alle hulpvragen in een centraal meldpunt en als daar vragen naar boodschappen bij zijn, verwijzen wij naar de Samana Boodschappenlijn.

De werkwijze:
- Oproep komt binnen via de sociale noodlijn (014 33 16 00) van het gemeentebestuur Mol.
- Dienst seniorenplus belt de zorgvrager in kwestie op om de noden in kaart te brengen.
- Wanneer het om boodschappen in de supermarkt gaat, laat de dienst seniorenplus de zorgvrager contact opnemen met Samana-boodschappenlijn.
- Er wordt uitdrukkelijk gevraagd aan de zorgvrager om terug contact op te nemen wanneer Samana-boodschappenlijn niet kan ingaan op de vraag (door bv te kort aan vrijwilligers) zodat we intern kunnen bekijken welk personeelslid de taak kan opnemen.

Tegelijk sturen wij een vacature uit via de communicatiekanalen voor boodschappers, opnieuw met de verwijzing naar onze website waar ze een registratieformulier kunnen invullen (waar ze ook kunnen aangeven of ze enkel tijdens de coronacrisis boodschapper willen zijn, of vast).
Op deze manier vinden we binnen hun gemeente zowel boodschappers als mensen die met de Samana Boodschappenlijn geholpen zijn.

Wij koppelen wekelijks terug hoeveel vrijwilligers zich hebben gemeld, en hoeveel zorgvragen we hebben gekregen vanuit hun gemeente.
Intussen moet de gemeente zelf geen boodschappendienst opzetten, en kunnen ze gebruik maken van de mogelijkheden die wij al hebben (vb een omniumverzekering voor de boodschappers, als ze iets voor hebben tijdens het boodschappen doen, een garantiefonds waardoor de boodschapper zeker is dat hij zijn geld dat hij voorschiet, terugkrijgt, het registratiesysteem, etc).

Deze samenwerking is nog maar net gestart, en we merken een aanzienlijke toename in aantal boodschappers en aantal bestellers uit Mol.
 

 

 

 

 

 

 

 

TERUG NAAR VORIGE PAGINA